YouTube, opgericht in 2005, is nog steeds een van de grootste online video platforms ter wereld. Het is dus geen gek idee om je bedrijf te promoten via YouTube. Sterker nog, menig digital marketing consultant noemt video de toekomst van de online marketing. Een videocampagne is namelijk een krachtige manier om het verhaal van je merk tot leven te brengen bij je doelgroep. Dit kan op meerdere manieren, namelijk door een eigen kanaal te starten, samen te werken met andere bedrijven of influencers, en door te adverteren op YouTube.
Eigen kanaal
Een eigen kanaal betekent dat je regelmatig een nieuwe video moet uploaden. Hiervoor is er dus commitment nodig voor de lange termijn. Wel werkt dit voor sommige bedrijven uiteindelijk het beste omdat je hierdoor niet vast zit aan de advertentiemogelijkheden van YouTube en zo trouwe volgers kan creëren. Een eigen kanaal is gratis, dus om deze trouwe volgers te bereiken hoef je niet te betalen. Daarnaast kun je hiermee je video’s laten zien op andere sociale mediakanalen of op je bedrijfswebsite. Het grootste voordeel van YouTube in tegenstelling tot andere videokanalen is dat op YouTube mensen bereid zijn om ook langere video’s te kijken. Hierdoor kun je op je eigen YouTubekanaal de diepte ingaan met jouw producten of diensten.
Samenwerkingen
De grootste merken op YouTube zijn degenen die een samenwerking zijn aangegaan met andere bedrijven. Door een samenwerking krijg je meer bekendheid en komt je geloofwaardigheid als merk beter over. Veel influencers hebben een bepaalde kijkers doelgroep, door juist met die influencers samen te werken kun je heel gericht adverteren. Zorg dat de doelgroep van de influencer overeenkomt met jouw doelgroep. Vooral voor de millennials en generatie Z zijn influencers een belangrijk onderdeel van hun dagelijkse leven. Juist om deze doelgroep te kunnen bereiken is traditionele media niet meer genoeg en biedt YouTube een goed alternatief.
Advertenties
Het is ook mogelijk om betaald te adverteren via YouTube. Zo kan er voorafgaand aan een video geadverteerd worden, kunnen er banners onder de video geplaatst worden of op de pagina van een video. YouTube heeft zelfs een bepaalde advertentie instellingen zodat je promotievideo’s niet kunnen worden overgeslagen. Hierdoor heb je als merk de garantie dat jouw doelgroep de video afkijkt.
Er zijn zes verschillende advertentie mogelijkheden op YouTube. In de afbeelding hierboven staat ze kort toegelicht.
Afb 1: Verschillende advertentiemogelijkheden op YouTube
Mocht je zelf niet de kennis in huis hebben om YouTube in te zetten als online marketinginstrument, dan is het een verstandige keuze om een freelance online marketeer in te huren. Zij kunnen een YouTube campagne opzetten en de resultaten voor je bedrijf meten.