Categories
Business

Verandermanagement: waarom het managen van veranderingen als moeilijk wordt ervaren

Iedere ondernemer die begint aan personeel, is er waarschijnlijk bekend mee. Zonder mensen geen organisatie, maar personeel is af en toe toch echt een lastig onderdeel in het bedrijf. Waarom dat zo is? Mensen hebben meningen, principes, gewoonten, kennis en ervaringen. Juist die zaken zorgen ervoor dat een bedrijf sterk is. Maar deze zaken zorgen er ook voor dat wanneer jij als ondernemer op een knop drukt, niet iedere schakel daar even gemakkelijk in mee verandert. En om die reden bestaat er verandermanagement: het managen van veranderingen in organisaties.

Veranderingen in organisaties

Veranderingen in organisaties zijn niet te voorkomen. Geen enkel bedrijf kan 100 jaar op precies dezelfde manier blijven werken. Niet alleen stroomt personeel in en uit, ook veranderen de wensen en behoeften van de markt. Daarnaast heb je te maken met veranderende wet- en regelgeving. Allemaal maar lastig. Maar gelukkig verandert er meer: dingen kunnen steeds beter en sneller. Dit komt door toenemende kennis, ervaring en mogelijkheden tot automatisering en andere technische verbeteringen.

Het is dan ook niet gek dat bedrijven veranderingen doorvoeren én doormaken.

Het probleem bij het managen van veranderingen

Maar toch blijkt dat het doorvoeren van deze veranderingen niet altijd gemakkelijk is. Hoe dat komt? Dat hebben we eigenlijk heel duidelijk in de intro van dit blog geschreven. Problemen bij veranderingen of transities hebben namelijk meestal te maken met mensen en de meningen, ervaringen, gewoonten, principes en kennis van deze mensen.

En dat is allemaal niet gek. Zelfs mensen die aangeven te houden van nieuwe dingen en uitdagingen, vinden het soms moeilijk om van hun gewoonten en gewenning af te stappen. Ga dat bij jezelf maar eens na. Je hebt vast wel eens gehad dat er op je werk of op school vroeger iets “moest veranderen” en dat je je afvroeg waarom. “Het gaat toch goed zo?” “We doen het toch altijd zo?”. En dat zijn precies de vragen (lees: weerstand) die verandertrajecten met zich meenemen.

Bewust of onbewust

Weerstand bij veranderingen is er altijd. Dit kan bewust gebeuren, maar ook heel goed onbewust. Iemand die iets al 30 jaar op dezelfde manier doet, heeft er waarschijnlijk oprecht moeite mee iets ineens anders te moeten doen.

Maar ook zullen mensen zich bewust tegen verandering keren. Dit heeft te maken met het niet begrijpen van de beweegredenen. Wanneer dat niet duidelijk wordt gecommuniceerd, is het eigenlijk vragen om dergelijke reacties.

Hier tussenin zit nog een groep die echt niet per se bewust weerstand biedt, maar het ook nog lastig vindt om met deze veranderingen mee te bewegen.

Verandermanagement

Om die reden bestaat er verandermanagement: het managen van veranderingen. Het klinkt zo simpel, maar dat is het alles behalve. Het is ook niet voor niets dat een groot deel van de veranderingen in bedrijven mislukt. Plan B biedt cursussen of trainingen in verandermanagement. Zij proberen je te helpen bij het goed organiseren van de verandering, maar ook het communiceren hiervan. Want zoals over het algemeen altijd luidt: communicatie is key.