Categories
Business

Een Customer Data Platform helpt je bedrijf vooruit

Het is bijna niet te doen om alle wensen van al je (potentiële) klanten in kaart te brengen. Je moet dan zoveel notities maken in zoveel verschillende systemen, dat je het overzicht eigenlijk al kwijt bent voor je bent begonnen. Kies je echter voor een goed Customer Data Platform? Dan kun je veel winst behalen. Met een Customer Data Platform zorg je ervoor dat je precies die klanten kunt benaderen die interesse kunnen hebben in een bepaald onderdeel van je bedrijf. Je kunt je klanten dankzij een Customer Data Platform nog beter bedienen en dus meer geld verdienen.

Maak je zo'n Customer Data Platform zelf?

Het zelf in elkaar zetten van een Customer Data Platform is niet te doen. En je hoeft het ook niet zelf te doen. Er zijn mensen die daar heel goed in zijn en die precies weten welke factoren voor jouw bedrijf van belang zijn. Zo kan, bijvoorbeeld, rekening worden gehouden met je social media accounts en de mensen die jouw socials bezoeken. Door alleen al deze mensen in kaart te brengen, kun je nog gerichter aanbiedingen doen en zo leads ombuigen naar betalende klanten. Ook andere onderdelen van jouw online aanwezigheid zullen worden meegenomen om het perfecte Customer Data Platform voor jouw bedrijf te bouwen.

Klanten komen niet zomaar aanwaaien

Zelfs als je website, inclusief SEO, helemaal up to date is, als je ook via sociale media goed vindbaar bent en als je adverteert in Google kan het zomaar zijn dat de klanten (nog) niet voor je in de rij staan. Dit kan te maken hebben met veel factoren, maar de belangrijkste factor is wel de conversie optimalisatie, ook wel CRO genoemd. Het kan namelijk zijn dat je website helemaal duidelijk is voor jou, maar dat je (potentiële) klanten er nog wel wat moeite mee hebben. Met CRO optimaliseer je de customer journey, de reis van de (potentiële) klant om over te gaan tot een aankoop.

Testen en nog eens testen

Om je website tot een gemakkelijk te gebruiken online winkel te maken, is het van belang dat je blijft testen. Het is van belang dat je weet waar je potentiële en bestaande klanten naar op zoek zijn én dat je op een, voor de klant, gemakkelijke wijze kan voorzien in de behoefte. Geef het testen van je website eens uit handen. Zelf zie je, op een gegeven moment, door de bomen het bos niet meer en dat kan ervoor zorgen dat klanten niet terugkomen na de eerste klik.