Je kunt een auto importeren van het buitenland. In de regel importeer je een auto om één van de volgende redenen: Het model is in je eigen land niet, of moeilijk verkrijgbaar of de prijs ligt in het buitenland veel lager dan in hier. Veel andere voordelen zijn er niet.
De zoektocht
Je hebt natuurlijk een bepaald automerk en type in gedachten. Veelal begint je zoektocht dan online. Dat kan via de bekende auto-zoek-websites die veelal ook een optie hebben om te zoeken in het buitenland. Door een zee aan opties aan te klikken kun je je zoekopdracht beperken tot bepaalde merken, types maar ook op het land van herkomst. Ook kun je rechtstreeks op de website van de verschillende buitenlandse autodealers en handelaren zoeken. Vervolgens is het tijd om op pad te gaan, want na het maken van een afspraak is het verstandig om eerst een proefrit te maken en de auto in het echt te zien.
De mogelijkheden
In principe kun je een auto uit elk willekeurig land importeren. De kosten daarvan verschillen uiteraard wel. Zo zal het een stuk duurder zijn om een auto uit de Verenigde Staten te halen dan een auto te importeren uit een Europese lidstaat. Een auto importeren uit Duitsland is bijvoorbeeld iets dat veel wordt gedaan. Hou er wel rekening mee dat niet in alle landen de toezicht op de verkoop van auto’s goed geregeld is. Denk hierbij aan een kilometerstandregistratie, onderhoud en verplichte periodieke keuringen. Bij een nieuwe auto zijn deze zaken uiteraard niet belangrijk en zul je altijd de fabrieksgarantie genieten. Hou er rekening mee dat het importeren van een auto ook kosten met zich meebrengt. Het verschil in prijs is dus met zekerheid niet je uiteindelijke financiële voordeel.
Populaire landen
De meest populaire landen om een auto aan te schaffen en vervolgens de importeren zijn veelal de Europese landen. Vooral Duitsland en België zijn favoriet. Voor beide landen geldt dat het aanbod van goede tweedehands auto’s groter is dan in Nederland. In beide landen is ook het aantal lease- en zakenauto’s groter dan in Nederland. Deze auto’s komen als tweedehands op de markt aan het eind van hun leaseperiode.
Het proces
Eens je een geschikte auto hebt gevonden begint de papiermolen voor de import. Het transport is niet altijd zonder problemen want je mag niet zomaar met een buitenlands kenteken je eigen land inrijden. De auto moet worden gekeurd door de RDW en er moet een kentekenonderzoek plaatsvinden. Daarnaast moet de auto worden aangeven bij de Belastingdienst en eventueel moet er resterend BMP worden betaald. Vervolgens moeten er kentekenplaten worden aangevraagd en uitgeleverd. Kortom een hele klus. Er zijn echter ook gespecialiseerde bedrijven en bureaus die de import van jouw auto afhandelen en dat kan een berg ellende en urenlang werk schelen.