Internet, een niet meer weg te denken begrip in de huidige maatschappij. Er zijn tegenwoordig weinig mensen die niet op de een of andere manier op het internet te vinden zijn. Online shoppen, je bankzaken regelen, het nieuws volgen, eigenlijk teveel om op te noemen waarvoor je op het internet terecht kunt. Hoe is het internet eigenlijk ontstaan? In 1969 kon er in Amerika al beperkt gebruik worden gemaakt van het internet door defensie en universiteiten. Vanaf de jaren 90 kreeg ook het grote publiek toegang tot het internet. In die jaren ontstond ook het World Wide Web zodat je via een browser internetpagina’s kon bekijken. Pas vanaf 2000 werd het internet ook steeds sneller via de kabel of ADSL. Vanaf dat moment kon het internet voor steeds meer doeleinden gebruikt worden, onder andere ook voor het luisteren en downloaden van muziek.
Online vindbaarheid
Met de groei van het internet en de vele gebruikers zijn er ook steeds meer aanbieders op de markt gekomen. Veel bedrijven hebben een prima website met alle informatie, acties en andere relevante zaken erop vermeld. Maar het belangrijkste is dan uiteindelijk hoe vinden je klanten jouw site? Welke zoekwoorden gebruiken ze en hoe komt jouw site zo hoog mogelijk in google te staan. Zoekmachine optimalisatie is daar vandaag de dag onmisbaar voor geworden. Zoekmachine optimalisatie gaat vaak over het maken van kleine aanpassingen in delen van je website. Als je deze aanpassingen combineert met andere optimalisaties, kunnen deze wijzigingen een aanzienlijke invloed hebben op de gebruikerservaring van je site en de prestaties van je site in de zoekresultaten. En uiteindelijk vergroot dit de vindbaarheid van je site.
De toekomst online
Wat ons op het gebied van internet te wachten staat, is natuurlijk lastig te voorspellen. Vandaag de dag hebben steeds meer apparaten toepassingen om met elkaar te communiceren. Denk hierbij aan de zogenaamde slimme thermostaat, aan een frisdrankautomaat die zelf aan de leverancier doorgeeft welke dranken op zijn en aan een app waarmee je op afstand de verlichting in je huis kunt aan- en uitzetten. Dit soort ontwikkelingen zal naar verwachting een steeds grotere vlucht gaan nemen. Ook het televisiekijken maakt een grote ontwikkeling door. Dat kan ook op een smartphone, tablet of laptop. Hierdoor is het kijkgedrag van de gemiddelde consument behoorlijk veranderd. Je kunt nu tenslotte kijken wat je wilt, wanneer je wilt en je bent niet meer afhankelijk van het aanbod van de televisiezenders. Kortom het internet is en blijft volop in beweging.