Een animatiefilm laten maken is de ideale oplossing voor meer conversie op je website. Je kunt met een animatiefilm iets uitleggen en vaak is dit ideaal voor producten of diensten. Op de website van een onderneming, kun je deze video’s vaak tegenkomt. Je kunt met een animatiefilm eenvoudig een complexe boodschap helder uitleggen. Ze zijn zeer laagdrempelig voor vrijwel iedere doelgroep en zorgen ervoor dat je meer klanten krijgt. Maar hoe maak je een goede animatiefilm en waar moet je nu op letten? In dit artikel gaan we dit uitgebreid behandelen zodat je er meer over te weten komt.
Stijlontwerp
Voordat je een animatiefilm gaat laten maken, is het van belang dat je het stijlontwerp bepaald. Je kunt namelijk voor een uitleganimatie diverse soorten stijl ontwerpen gebruiken. Het is van belang dat je hierover nadenkt en een goede keuze maakt uit een geschikt stijlontwerp. Denk hierbij goed na over wat je wilt bereiken en wie je bent als onderneming. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een leuke cartoon stijl en deze is vaak geschikt voor webshops. Echter, zijn er ook stijl ontwerpen die een stuk professioneler en zakelijker overkomen. Een zakelijke animatiefilm is ideaal voor B2B bedrijven die diensten verkopen aan andere bedrijven. Animatiefilms worden niet serieus genomen door andere bedrijven wanneer deze te kinderlijk zijn. Vaak bepalen de kijkers in de eerste 15 seconden of ze willen blijven kijken. Laat een animatiestudio je helpen met het maken van een stijlontwerp en laat eventueel proef tekeningen maken.
Verhaalvorm
Wanneer je door middel van een animatiefilm een boodschap wilt overbrengen aan een doelgroep, is het van belang dat je dit doet in een verhaalvorm. Het is een effectieve manier om te communiceren, omdat een verhaal de kijker meer boeit. Een groot gemaakte fout bij veel ondernemingen, is dat er te snel wordt begonnen over het product of dienst. Je kunt bijvoorbeeld de kijker eerst nieuwsgierig maken en ervoor zorgen dat ze interesse hebben. Je kunt op deze manier ervoor zorgen dat de bezoeker de video helemaal af kijkt. Stel bijvoorbeeld vragen in de animatiefilm zodat de kijker betrokken raakt. Het antwoord op deze vraag is natuurlijk je product, hierdoor breng je het slim onder de aandacht van de bezoeker.
Ten slotte, is het belangrijk dat je het verhaal kort houdt en niet te veel informatie geeft in een animatiefilm. De term kort maar krachtig is hier het perfecte voorbeeld van en je moet dit echt aanhouden. Te veel informatie werkt niet en zorgt er juist voor dat mensen de animatiefilm afzetten. Houd het kort en krachtig zodat je bezoekers aan kunt trekken, zo zorg je voor een hogere conversie.