De meeste mensen beschikken tegenwoordig over 1 of meerdere auto’s. Dit is niet altijd zo geweest. Rond 1900 reden er nog maar 200 auto’s in Nederland en nu zijn dat al bijna 9 miljoen personenauto’s. Het merendeel bestaat uit benzineauto’s, gevolgd door diesel, gas en elektrisch aangedreven voertuigen. Elektrisch rijden neemt toe en naar verwachting zal dat de komende jaren explosief toe blijven nemen. De gemiddelde leeftijd van personenauto’s is ongeveer 11 jaar. In alle provincies neemt het autobezit toe. Alleen in de grote steden is een lichte daling zichtbaar. De hoge parkeerkosten zijn daar onder andere een oorzaak van. Verder is in de grote steden het openbaar vervoer een prima alternatief voor de auto. Ook wordt met name in de grote steden het gebruik van de fiets gestimuleerd. Steeds meer grote steden krijgen ook autoluwe of zelfs autovrije zones.
Er valt veel te kiezen
De eerste auto die in Nederland rondreed was een Benz. In de jaren die volgden zijn er vele nieuwe automerken bijgekomen. Een aantal bekende merken uit de zeventiger jaren zijn: Opel Kadett, Ford Taunus en Lada. Met het steeds verder toenemende autogebruik is ook het aantal soorten en merken auto’s explosief gegroeid. Ieder jaar komen er weer nieuwe merken en types op de markt. Het aandeel nieuwe auto’s dat wordt verkocht is onverminderd groot. Voor veel mensen is de aanschaf van een auto een uitgave die ze niet zelf kunnen betalen. Je auto financieren is dan een prima optie. Je leent nu geld om je aankoop mogelijk te maken en je betaalt maandelijks een vast bedrag terug tot je lening weer is afgelost. Je leningen oversluiten is ook een optie als je al leningen hebt lopen. Je kunt dan bekijken of je met een lagere rente voordeel kunt behalen.
Wat kunnen we verwachten?
De verwachting is dat de elektrische auto de komende jaren het straatbeeld gaat bepalen. Er komen steeds meer betaalbare modellen op de markt. Ook de fiscale voordelen, waaronder het niet betalen van wegenbelasting, is voor velen een drijfveer om elektrisch te gaan rijden. Er zijn plannen om vanuit de overheid een aanschafsubsidie te verstrekken bij het kopen van een elektrische auto. Daarnaast zal de belasting op benzine en dieselauto’s wellicht gaan stijgen. In een aantal grote steden zijn nu al milieuzones waar oude dieselauto’s geweerd worden. Gezien de noodzaak voor het milieu zullen dit soort zones en maatregelen alleen maar toenemen. Een alternatief op elektrische auto’s zijn waterstofauto’s. Deze aandrijvingen gebruiken een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. De ontwikkelingen zullen zich naar verwachting in snel tempo op blijven volgen.